Firmy nie sprawdzają kontrahentów

Firmy nie sprawdzają kontrahentów

Statystyki wskazują, że aż 50 % polskich przedsiębiorstw nie sprawdza wiarygodności i rzetelności kontrahentów przed zawarciem umowy. Jest to poważny błąd, który może wiele kosztować.

Współpraca między przedsiębiorstwami

Współpraca między przedsiębiorstwami jest czymś naturalnym i często nieodzownym z gospodarczego punktu widzenia. Np. ostatnio bardzo dużą popularnością cieszą się usługi związane z IT, dzięki którym różnego rodzaju jednostki gospodarcze mogą korzystać z pomocy specjalistycznych firm, zajmujących się sprawowaniem opieki nad oprogramowaniem i sprzętem komputerowym swoich klientów. Sklepy internetowe współpracują z kolei z firmami kurierskimi, prywatne instytucje pożyczkowe nawiązują porozumienie z przedsiębiorstwami windykacyjnymi itd. Powołując się na słowa znanego amerykańskiego pisarza, nikt nie jest samotną wyspą – prawda ta odnosi się nie tylko do każdego z nas z osobna, ale również do przedsiębiorstw, które często muszą ze sobą współdziałać, aby osiągnąć zamierzony efekt i przynosić właścicielom zyski.
 

Co jeśli kontrahent nie płaci?

Jak się jednak okazuje, wiele firm nadużywa zaufania swoich kontrahentów. Najpierw zobowiązuje się pisemnie do uiszczania regularnych opłat (np. co miesiąc), by później zalegać z płatnościami. Badania pokazują, że znaczna część polskich przedsiębiorstw nie dysponuje żadnym planem awaryjnym w sytuacji, gdy kontrahent nie wywiązuje się z umowy. Bardzo często jest to równoznaczne z utratą płynności finansowej, co może pociągnąć za sobą bardzo poważne skutki. Firmy ograniczają się do telefonowania i wysyłania smsów oraz e-maili z przypomnieniem. Zdarza się, że to wystarczy, niekiedy jednak sytuacja wymaga bardziej radykalnych posunięć.
 

Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta?

Można to zrobić na kilka sposobów. Po pierwsze, warto przeanalizować dane finansowe dotyczące danej firmy, np. sprawdzić KRS. Po drugie, można zasięgnąć języka w biurach informacji gospodarczej. Po trzecie, warto zapoznać się z opiniami innych przedsiębiorstw, które miały już okazję współpracować z danym kontrahentem.
 

Sprawdzając wiarygodność kontrahenta, możesz uniknąć późniejszego rozczarowania biznesowego. Dlatego warto korzystać z różnych sposobów na zweryfikowanie rzetelności firmy, z którą zamierzamy podjąć współpracę.