Jak dopasować programy partnerskie do tematyki swojego bloga?

Jak dopasować programy partnerskie do tematyki swojego bloga?

Coraz więcej blogerów decyduje się na dołączenie do sieci afiliacyjnej. Nic dziwnego – to doskonały sposób na monetyzację swojej aktywności w Internecie!

Początki bywają jednak trudne – nie wiadomo, jak zacząć i który program wybrać, a niektóre sieci oferują ich naprawdę sporo! Na przykład sieć afiliacyjna webePartners zapewnia niemal 500 programów do wyboru! Aby wybrać i dopasować najlepsze z nich do swojego bloga, należy wziąć pod uwagę kilka czynników.

 

Tematyka bloga

Programy partnerskie muszą być spójne z tematyką bloga, jeśli blogerowi zależy na wiarygodności. Najłatwiej osiągnąć ten cel poprzez dopasowanie reklamowanych produktów do tworzonych wpisów. Na przykład, w przypadku blogerki modowej prezentującej na blogu stylizacje odzieżowe, najlepszą formą reklamy będzie zamieszczanie linków partnerskich kierujących użytkowników do sklepu, w którym można znaleźć pokazywane przez nią ubrania oraz akcesoria. Analogicznie, na blogu traktującym o DYI, z łatwością można promować produkty używane do wykonania prezentowanych wyrobów. Można to robić za pomocą linku partnerskiego bądź udostępnianych przez sieć afiliacyjną widżetów.

Bardziej bezpośrednia forma reklamy, czyli baner, również może okazać się skuteczną formą reklamowania produktów, jeżeli dopasuje się ją do tematyki bloga. Strona, która skupia się na literaturze, z sukcesem może promować księgarnie internetowe a bloger kulinarny sprzęt oraz akcesoria kuchenne.

Dobór programów partnerskich w sposób spójny z tematyką bloga jest niezwykle istotny! Nie chodzi tylko o zachowanie wiarygodności w oczach czytelników, którzy poczuliby się oszukani, gdyby ich ulubiony blog na temat zdrowego stylu życia zaczął nagle promować popularne restauracje typu fast-food. Spójność ma znaczenie również w przypadku efektywności reklamy. Promowanie marek samochodów bądź ubezpieczeń może osiągnąć marny (albo żaden) efekt na blogu dla nastolatków, których wiek nie pozwala na skorzystanie z tych ofert. Pomijając fakt, że w danym momencie swojego życia nie są zapewne zainteresowani tego typu produktami i usługami.

 

Warunki finansowe

Wybierając program partnerski, warto zwrócić uwagę na jego warunki finansowe, w tym model rozliczeń.

Stawki wynagrodzenia oferowane przez reklamodawców różnią się od siebie, często znacząco. Z zasady, im droższe produkty sklep posiada w swoim asortymencie, tym wyższą prowizję od sprzedaży otrzyma wydawca za wygenerowanie transakcji. Kierowanie się jednak tylko wysokością prowizji może nie być wystarczające. Bywa i tak, że sklep z przystępną cenowo ofertą osiąga wysokie wyniki sprzedażowe, podczas gdy produkty z wyższej półki cenowej kupowane są bardziej sporadycznie. W takiej sytuacji, współpraca z reklamodawcą oferującym niższą prowizję, ale przy tym chętniej kupowane produkty, może być dla wydawcy bardziej opłacalne.

Równie istotne jest przeanalizowanie wspomnianego wcześniej systemu rozliczeń w danym programie partnerskim. W przypadku wielu blogów model CPS (cost per sale, czyli wynagrodzenie za wygenerowanie sprzedaży) okaże się najbardziej efektywny. Jednakże, wielu blogerów skorzysta bardziej na rozliczaniu się w modelu CPL (cost per lead, co oznacza wynagrodzenie za wygenerowanie leada), bo reklamują częściej usługi, niż produkty. Więcej o modelach rozliczeń można przeczytać na blogu sieci afiliacyjnej webePartners.

 

Najważniejszym elementem w doborze odpowiednich programów partnerskich jest więc dopasowanie ich do rodzaju publikowanych na swoim blogu treści. Jest to o tyle istotne, że zarówno tematyka, styl, jak i warunki finansowe programu partnerskiego, mają wpływ na sukces działalności afiliacyjnej bloga.

 

Anna Biernacka
Content Manager w webePartners